top of page

Tingen voor de titel


Het is bijna zover! Op 2 juni zal opnieuw een boksgala plaatsvinden. Organisator Boksvereniging Assen heeft dit keer de handen in elkaar geslagen met De Bonte Wever. Ook Ben Tingen zal wederom de ring in stappen voor zijn tiende profwedstrijd. Deze keer voor de titel Nederlands Kampioen Cruiserweight.

De trainingsperiode is al van start gegaan voor de 34-jarige. “Normaal is zo’n periode 6 – 8 weken. Dat is als ik doortrain. Nu ben ik er een poosje uit geweest, dus de aanloop is iets langer. De laatste 8 weken zet ik de puntjes op de’i’. Ik doe niet iedere dag hetzelfde, maar een combinatie van sparring- en conditietraining”, aldus Ben.

Had jij vorig jaar bij het boksgala in De Nieuwe Kolk verwacht of gehoopt dat er dit jaar weer een gala plaats zou vinden in Assen? “Gehoopt natuurlijk wel. Het is altijd leuk om een thuiswedstrijd in Drenthe te hebben, ook voor de sponsoren.

Analyseer jij je wedstrijden van je tegenstander? “Een klein beetje wel natuurlijk. Mijn eigen wedstrijden analyseer ik wel. Ik pas mijn wedstrijd niet aan mijn tegenstander aan. Je moet uitgaan van je eigen kracht en je eigen stijl niet veranderen”.

Leef jij anders in de weken voor de wedstrijd? “Ik houd ervan om uit eten te gaan en een feestje op zijn tijd. Tijdens de training laat ik alles staan; geen alcohol, geen feestjes, niet uit eten. Ik probeer iedere dag schoon te eten”.

Op 2 juni vecht jij voor de Nederlandse titel. Deze is nu vacant. Jouw tegenstander Drazan Jannin komt uit Kroatië. Is het vreemd dat de Nederlandse titel in theorie naar het buitenland zou kunnen gaan? “Ja, maar je ziet het in het veldrijden ook wel. Natuurlijk ga ik er alles aan doen om de titel te winnen. Mijn ambitie is om Nederlands Kampioen te worden. Dat het mijn 10e profpartij is, heeft daar niets mee te maken. Iedere wedstrijd is een losse wedstrijd, het is leuk dat hier een titel aan hangt. Ik zie het meer als een bekroning van 18 jaar ploeteren in de sportschool”.

Ben je nooit bang om gewond te raken? “Ik ben niet bang voor mijzelf, maar ik voel me verantwoordelijk voor mijn gezin en bedrijf. Ik vecht al vanaf mijn 15e of 16e. Ik heb bij meerdere sportscholen getraind en heb nooit een gevecht geschuwd. Ik heb altijd vooruit gebokst, ook tegen zwaardere jongens. Ik krijg vaak de vraag van mensen of ik me nooit druk maak over blessures. Men mag niet vergeten dat iedereen risico’s loopt. Het belangrijkste is dat je niet achterom kijkt. Als je ouder wordt, worden dingen duidelijker. Noem het volwassenheid”.

Kaarten zijn nog steeds te verkrijgen bij BoksVereniging Assen en MT-Training.

© Beleef Assen

Featured Posts
Recent Posts
Search By Tags
Archive
bottom of page