top of page

“Nederland heeft de meest gedreven spelers”

Assen - “Nederland heeft de meest gedreven spelers”, aldus Martin 'Wolfie' Adams. Tijdens het Dutch Open Darts 2018 spraken wij met hem onder het toeziend oog van een grote schare fans.

Je bent vanaf begin jaren '80 aan het darten en in hetzelfde decenia begon je ook bij de BDO. Is het darten altijd een deel van je leven geweest? Wat deed je voor je professioneel darter werd?

Ik speelde voor de BDO en voor de county. Darten heeft mijn leven en gedachten overgenomen, het heeft mijn leven beïnvloed. Voordat ik darts speelde, werkte ik 22 jaar in een computer centrum.

Vanaf de jaren '90 tot 2013 was je Captain van Team Engeland. Waarom hield dat op voor je?

De organisatie koos Tony (O’Shea red.) en daarmee was de kous af.

Wat is je grootste of meest belangrijke overwinning geweest?

WPD Champion in 2007. Het is 14 jaar een doel van mij geweest.

Wie was je meest moeilijke tegenstander ooit?

Ik heb niet echt één. Het kan iedereen zijn, op z’n beste dag.

Heb je een ritueel voor een wedstrijd of iets dat je geluk brengt?

Nee, niets.

Hoe ontspan je op een wedstrijddag?

Ik oefen en neem een biertje of 2.

Is de dartsport veranderd in de afgelopen 20 á 30 jaar?

Er zijn meer spelers dan 24 jaar geleden. Bij Dutch Open Darts lopen al meer dan 300 spelers rond. De ‘rode shirts’ zorgen voor ons – voor alle spellers en de officials. Het prijzengeld is ook hoger, net als het talent dat met de jaren groeit. Nederland heeft de beste en meest gedreven spelers.

Je bent een publiekslieveling. Heeft dat je als persoon of speler veranderd?

Ik ben niet veranderd daardoor. Waarom zou ik? Als spelers moeten we het omarmen. Ik waardeer zowel de aanwezigheid van de fans als de reacties.

Je bent vele grote namen in de sport tegengekomen. Is er iemand - overleden, gestopt of nog actief in de sport - waartegen jij graag zou spelen?

Jocky Wilson, zonder twijfel.

In 2018 speelde jij voor de 25ste keer op Lakeside. Was dat een gegeven dat het extra speciaal maakte?

Absoluut! Dat had ik in 1994 nooit durven dromen. Ik kijk uit naar het 30-jarig jubileum.

Als je hier rondloopt, ben je onder de indruk van de spelers? Loopt hier een toekomstig kampioen rond?

Ik hoop het. Er zijn veel goede spelers hier. Ik zou het geweldig vinden om hier een onbekende speler te treffen in een wedstrijd.

Er zal ooit een dan komen - en hopelijk nog niet in de nabije toekomst - dat je met pensioen gaat. Heb je nagedacht over wat je dan wilt gaan doen? Blijf je actief betrokken bij de sport?

Ik zal wel betrokken blijven. Aan stoppen denk ik nog niet.

Ben je je bewust dat je een voorbeeld bent voor jonge spelers?

Het wordt me wel verteld, dus ik ben me ervan bewust.

Is er iets wat je de fans wilt laten weten en de jonge spelers wilt meegeven?

Een hele grote ‘dank je wel’ voor alle support. Voor de volgende generatie: Speel je spel!

© Beleef Assen

Featured Posts
Recent Posts
Search By Tags
Archive
bottom of page