top of page

Ross Montgomery: "Volg je dromen"


Assen - In 2017 gaf Ross Montgomery al aan dat Dutch Open Darts groter was dan Lakeside. Het was aan het eind van de finaledag en we spraken af om dit jaar om tafel te gaan zitten samen. “Zoek mij maar op, anders vind ik jou wel”, zei hij met een glimlach. Dus vonden we tijdens het Dutch Open Darts 2018 een tafeltje en hadden een goed gesprek.

Wanneer kwam jouw interesse in de dartsport? Echt serieus werd het 25 jaar geleden. Ik wou gewoon eens een gooi doen. Het spel veranderde van de kroeg naar een gevorderd niveau. Ik heb 21 in de liga gespeeld, daar nemen we het niet zo serieus. Ik vond het leuk om in de locale pubs te spelen, nu nog steeds. Het helpt om te herinneren waar je vandaan komt. Voordat je darter werd, speelde je voor de Glasgow Diamonds. Je moest stoppen vanwege een blessure. Mis je rugby? Ik heb 11 seizoenen gespeeld, ik heb er mijn vrouw leren kennen. Zij was cheerleader. Ik kijk nog steeds op tv, probeer geen wedstrijd te missen. De ‘drive’ om te winnen heb ik nog steeds, al werkt dat soms ook tegen me. Bij darten moet je relaxt op een podium kunnen staan. Haptonomie helpt me om te ontspannen. Ik ben altijd nerveus voor een wedstrijd, het helpt me om te focussen. Je bent vader van 3 kinderen. Hoe combineer je het vaderschap met darts? Het was niet gemakkelijk. Mijn vrouw Dorothy heeft altijd fulltime gewerkt en ik werk als klusjesman. We zijn een heel sterk team samen. Heeft het darten je veranderd? Nee, niet veranderd. Ik werk nog steeds als klusjesman, ik train in de vrije uren. Alhoewel als je het mijn vrouw zou vragen, zou ze zeggen dat ik soms wat humeurig ben. Vorig jaar vertelde je dat Dutch Open Darts groter was dan Lakeside. Wat is het verschil en zou de BDO een voorbeeld nemen aan de organisatie van de Dutch Open? Als je hier kan spelen, kan je overal spelen. Ik meen dat. Je bent onlangs in The Daily Record heel duidelijk geweest over jouw standpunt ten opzichte van de BDO. Je bent zelfs zo ver gegaan om te zeggen dat je met pensioen zou gaan als er niets zou veranderen. Wat zou jij willen veranderen als je de kans had binnen de BDO? En denk je er inderdaad aan om met pensioen te gaan? Of ik echt met pensioen zou gaan ben ik nog niet 100% zeker van, maar de BDO zou een stap voorwaarts moeten zetten. Ze zijn blijven hangen in de jaren ’80. Ik zou proberen om meer geld te krijgen van sponsoren. Ik zou ook meer TV-toernooien willen organiseren. De Grand Slam opende mijn ogen. Ik heb er toen over nagedacht om over te stappen. Vijftien jaar geleden zou ik inderdaad de overstap hebben gemaakt overigens. Heb jij nog doelen die je wilt halen? Ik zou heel graag eens voorbij de eerste ronde in Lakeside willen komen. Een plek in de top 8 van de BDO blijven en de Grand Slam en Dutch Open Darts winnen. Als je mocht kiezen tegen wie je je ultieme wedstrijd zou mogen spelen – overleden, met pensioen of nog actief – wie zou dat zijn? Wie is je moeilijkste tegenstander geweest? Jocky Wilson, zonder twijfel. Ik heb hem zelfs nooit ontmoet. Mijn moeilijkste tegenstander is Martin Adams. We hebben veel als paar gespeeld. Wat is je mooiste overwinning geweest? De gouden medaille als Team Schotland in Canada en de overwinning in 2010 tegen Robbie Green in Egmond aan Zee. Zie je hier in Nederland toekomstige wereldkampioenen rondlopen? Ja, hier loopt zeker talent rond. Jongens die naar de PDC zullen gaan en daar kampioen zullen worden. Heb jij nog tips voor de jonge darters? Volg je dromen, leer lopen voordat je gaat rennen. En wees geduldig. © Beleef Assen

Featured Posts
Recent Posts
Search By Tags
Archive
bottom of page