top of page

“Een bokser moet altijd controle hebben over lichaam en geest”


Hij is 32 jaar en sinds een jaar professioneel bokser. Daarnaast is hij eigenaar van MT Personal Training in Bovensmilde. Ben Tingen heeft van zijn hobby zijn beroep kunnen maken. “Wat is er nou mooier dan iedere dag te mogen doen wat je leuk vindt? Ik ben een gelukkig man.”

We kennen je als professioneel bokser. Daarnaast ben je eigenaar van MT Personal Training, waar je ook trainer bent. Hoe bevalt je dit? Om te beginnen met het boksen, dat bevalt me goed. Het mooie is dat ik het boksen kan combineren met mijn zaak. Als amateurbokser ben je het hele jaar druk met wedstrijden, je bent vaak van huis. Als professioneel bokser heb je minder wedstrijden en weet je ongeveer 8 weken van tevoren dat je een wedstrijd hebt, waar je naar toe kan werken. Daardoor heb ik meer tijd voor het ondernemerschap.

Nadeel is dat je meer afhankelijk bent van anderen dan in amateurboksen. Promotors, organisaties en ga maar door. Zij regelen je alles voor je. Het is de bedoeling dat je als profbokser wordt opgebouwd. Tot nu toe heb ik tegenstanders gehad, waar ik overheen liep. Het wordt tijd dat ik een waardige tegenstander krijg. De stijl van professioneel boksen past wel bij mij. Als bokser heb ik te maken met weerstand; van mijn tegenstander, blessures en ga maar door. Als trainer heb ik die weerstand niet, omdat ik plezier heb in het ondernemen. Het is een hobby en ik heb er mijn werk van mogen maken. Ik merk dat de gedrevenheid die ik in mijn sport heb, ik ook in het ondernemerschap kwijt kan.

Voelt het ondernemen als werk? Jawel, ook als je iets leuk vindt, komt er altijd wel weer iets om de hoek kijken. Je moet uitkijken dat je je niet te ver laat meeslepen. Het is een continue zoeken naar een balans.

Voor je ging boksen, was je kickbokser. Wat heeft je doen besluiten om te gaan boksen? Als kickbokser gebruikte ik al veel bokstechnieken in mijn wedstrijden. Ik merkte dat mensen mij steunden, energie in mij staken. Ik had er plezier in en kreeg sponsoren. Er is in het boksen veel ‘wildgroei’- boksers met een andere achtergrond, zoals kickboksen. Je moet eerst een staat van dienst hebben opgebouwd om verder te komen. Nu is er zowel nationaal als internationaal interesse omdat ik 4 overwinningen heb gehaald.

Je bent op je 17e begonnen met wedstrijden. Was het altijd al een droom van je om professioneel sporter te worden? Profboksen heeft mij altijd meer aangesproken dan amateur boksen. Het boksen met een kap op vond ik maar niets. Dat betekend niet dat ik geen respect heb voor amateurboksers. Ze slaan soms harder en zuiverder dan professionele boksers. Vroeger keek ik op televisie altijd naar professioneel boksen, amateur boksen keek ik nooit.

Hoe ben je aan je bijnaam ‘The Butcher’ gekomen? Die heb ik gekregen van mijn trainer Jan Lomulder toen ik een wedstrijd kickboksen in Steenwijk had in de C-klasse. Het was een pittige partij die ik heb gewonnen. Mijn tegenstander had in de eerste ronden zijn wenkbrauwen en neus kapot. Ik had een wit satijnen broek aan. Die was aan het eind van de match rood, net als de rest van mijn lichaam. Ik zat helemaal onder het bloed.

Had jij graag naar de Olympische Spelen in Rio de Janeiro willen gaan? Dat is voor mij irrelevant. Bovendien is het nooit in mij opgekomen. Ik ben pas op mijn 27ste gaan boksen. Om voor de Spelen in aanmerking te komen, moet je een traject in van 4 jaar. Ik heb geen EK of WK gebokst, alleen Nederlands Kampioenschap.

Je bent nu eigenaar en trainer bij MT Personal Training. Hiervoor heb je moeten leren. Ben je een studiebol?

Nee, totaal niet. Ik heb een hekel aan lezen, ik ben meer een man van de praktijk. Toen ik nog amateurbokser was, werkte ik aan auto’s. Je werkt aan iets en je ziet resultaat. Zo is dat als trainer ook. Je werkt samen aan een doel. Mijn drijfveer is om het proces van verandering te zien, de resultaten geven niet alleen voldoening aan degene die traint, maar ook mij geeft het voldoening.

Hoe motiveer je mensen die met een beperking komen?

Je gaat eerst kijken wat de blokkades eigenlijk zijn. Daarnaast houd ik natuurlijk iedereen in de gaten en ben ik de stok achter de deur. Soms is luisteren naar wat mensen te vertellen hebben al genoeg en hoef je af en toe alleen maar te laten weten dat je ze hebt gehoord. Bij anderen is het nodig om even eerlijk te zijn: “Wil je echt zo door als het nu gaat? Of ga je er nu echt voor en zet je de schouders er onder?”. En wat je tegen de één zegt, kan je niet op dezelfde manier tegen een ander zeggen.

Tegen wie kijk jij op? Is er een bokser – die nu bokst of een bokser uit het verleden – tegen wie jij graag in de ring zou staan als het mogelijk zou zijn? Ik heb voor iedere bokser respect, maar een held heb ik niet. Toen ik begon met boksen had ik als doel om Nederlands Kampioen te worden in de A-klasse. Dit heb ik in 2013 bereikt en daar ben ik trots op.

De jongeren tegenwoordig spelen niet meer op straat zoals wij dat vroeger deden. Maak jij je daar zorgen over? Je kan ze het niet kwalijk nemen. Alles veranderd, de maatschappij veranderd. Het leven wordt sneller, handwerkers worden vervangen door machines. Schoolboeken zijn niet meer nodig, alles gaat digitaal. Vroeger was vroeger ook beter. Toch wordt er nog aan sport gedaan. Veel ouders vinden het belangrijk dat hun kinderen twee keer in de week sporten.

Realiseer jij je dat je een voorbeeld bent voor de nieuwe generatie? Ik hoop dat ik een voorbeeld ben voor jongeren. Ik zou het heel leuk vinden als er hier in Smilde iemand opstaat die het stokje van me overneemt.

Heb jij tips voor de toekomstige generatie boksers? Iedereen kan boksen, als je de keuze wilt maken om wedstrijden te boksen, moet je het meer dan leuk vinden. Ben, dank je voor de tijd die je genomen hebt voor dit interview.

Featured Posts
Recent Posts
Search By Tags
Archive
bottom of page