top of page

Goede voornemens persoonlijk begeleidt


Assen – De feestdagen komen er weer aan en dat betekent dat veel gezinnen zich weer tegoed gaan doen aan al het lekkers wat op tafel komt te staan. Ook is december de maand van iets meer chocolade, borstplaat en andere tussendoortjes. En dan gaat men ook denken aan de goede voornemens voor 2017. Al jaren is een gezondere levensstijl en meer bewegen één van de meest hoogst scorende goede voornemen. Wij gingen naar Optimal Strength en spraken met eigenaar Patrick Weurding over afvallen, voeding en bewegen.

Binnen bij Optimal Strength vind je geen grote sportzaal met zwetende mensen, maar een klein kantoor met een minimum aan apparaten. Hij zou graag willen uitbreiden, maar op dit moment voldoet het pand aan de Oranjestraat.

Hoe lang bestaat Optimal Strength en wat was je beweegreden om te beginnen hiermee? Optimal Strength bestaat nu twee jaar en sinds maart dit jaar in dit pand. Hiervoor was ik zelfstandig werkend bij Basic Fit. Ik ben hiermee begonnen omdat ik zelf te zwaar was. Ik had goede begeleiding en kreeg steeds meer interesse in afvallen en alles wat hiermee te maken heeft. Ik ging informatie lezen, ging leren, doorzoeken en doorvragen op forums en ben een opleiding gaan doen om mensen te helpen. Het lezen en leren blijft een continu proces.

Hoe begint een traject bij jou? Mensen zijn op zoek naar persoonlijke begeleiding. Dat begint met vragenlijsten, zowel online als in een persoonlijk gesprek. Ik vraag mensen het hemd van het lijf, zodat ik een goed beeld heb van wie ik voor mij heb en wat het doel is. Ik krijg een totaalbeeld van de persoon, waardoor ik de missende link kan vinden waardoor sommigen al jaren proberen af te vallen en het niet lukt, of waarom er een jojo-effect is. Men komt bij mij voor persoonlijke begeleiding. Ik ga op zoek naar wat werkt voor de klant. Geen mens is hetzelfde en een ieder heeft een eigen leven. Kinderen, werk, reistijd en andere bezigheden moeten niet lijden onder het doel waarmee men hier komt. Heeft afvallen alleen maar met beweging te maken? Nee, alhoewel bewegen wel belangrijk is. Het brengt je organen ook in beweging, maar bewegen is ook goed voor de geest. Iedere dag een half uurtje of een uur lopen geeft meer ruimte in je hoofd, waardoor je minder stress ervaart. Stress heeft een negatieve invloed op je lichaam, het breekt vitaminen en mineralen af. Bewegen bevorderd dus je gezondheid. Daarnaast is voeding ook heel belangrijk. In een traject leg ik uit wat bepaalde voedingsstoffen doen met je lichaam, in welke producten ze zitten en hoe je op een andere manier gezonder kan eten. Mag je dan nooit een keer zondigen? Natuurlijk wel. Zondigen hoort erbij, maar wel in balans. Bij een restrictie van alleen maar gezond en bewust eten is het niet vol te houden. Ik houd daarom de 80/20 regel aan. Af en toe uit eten of een keer een patatje is niet erg, zolang je je er maar bewust van bent.

Hoe motiveer je mensen? Ik vertel mensen niet dat ze meteen hun einddoel moeten halen, maar werk er met kleine stapjes naar toe. Als iemand mij verteld dat ze geen water drinken, dan ga ik niet vertellen dat ze 2 liter moeten drinken morgen, maar vraag ik ze eerst eens een flesje water op een dag te drinken. Als ze dan terug komen en mij trots zeggen dat ze nu iedere dag een flesje water drinken, kunnen ze dat zelf ook uitbreiden naar 2 flesjes. Bij mij moeten mensen niets. Moeten is weerstand opbouwen, waarmee je uiteindelijk niets bereikt. Ik laat mensen liever bewust worden van wat ze doen. Als men mij belt en zegt dat er een dag niet de afspraak is voldaan – en soms zijn daar goede redenen voor – is een schuldgevoel niet nodig. Morgen is een nieuwe dag om weer te beginnen.

Wat is de beste manier om te beginnen met sporten? De beste manier om te beginnen is om te beginnen. Iedereen heeft een eigen niveau, ik hang daar geen oordeel aan. Stap voor stap naar een doel werken en opbouwen van training en een gezonde leefwijze is hoe je uiteindelijk je doel bereikt. De vraag is of je alleen wilt afvallen of wil je afvallen en je gezondheid optimaliseren?

© Beleef Assen

Featured Posts
Recent Posts
Search By Tags
Archive
bottom of page