top of page

Het oog wil ook wat


Assen - Vrijdagochtend en langzaam loopt de TT-Hall vol. Hobbyisten en ZZP'ers uit heel Nederland hebben hun kraam opgezet in Assen om het nieuwste op hobby-gebied te laten zien aan de bezoekers, die zelfs uit Duitsland waren gekomen naar deze zevende Hand Hobby Creabeurs. En een andere verandering in opkomst ...

Heel langzaam zijn de mannen in opkomst. Er zijn hobbies voor mannen en dat willen de heren van Vaargroep Noorderlicht laten zien. Met groot enthousiastme vertellen de heren over hun hobby: het maken van varen met modelboten. Met mooie modellen staan ze op de beurs en laten ook vol trots zien wat er in de boot zit aan electronica.

Een andere heer kom ik tegen bij een kraam met pennen. En dan niet zomaar pennen, maar meneer Van Zanden uit Emmen maakt de Zanino pennen uit hout. Het binnenwerk is van messing, maar het hout bewerkt hij zelf. Hij heeft meerdere soorten hout hiervoor, maar "niet ieder hout is geschikt om te bewerken", verteld hij. "Vurenhout is niets mee te beginnen. Maar olijfhout daarintegen is prachtig. Ik doe dit nu ongeveer vijf jaar. Hout krijg ik of koop ik op. Ik kan ongeveer vijf of zes pennen per dag maken. Met het maken van de pennen moet je met veel dingen rekening houden. Hoe de nerf loopt, of er noesten in zitten. Geen pen is hetzelfde hierdoor. En bijvoorbeel hout van de Taxus is giftig. Heel mooi hout, maar je zit 's avonds wel te kuchen".

Sieraden zijn van alle tijden, maar je eigen sieraden maken is een uniek stuk maken. Zelf samenstellen, kralen zoeken en bedels vinden. Je ziet volwassen vrouwen veranderen in kinderen in een snoepwinkel. En natuurlijk is jong geleerd, oud gedaan. Bij Hodeka uit Zeewolde is een grote collectie te vinden, maar ook Uniek in Kralen/Uniek op de Beurs vind men veel. Hier zijn tevens verschillende edelstenen te vinden. Beiden zeker een bezoek waard om ideëen op te doen of een nieuwe hobby op te pakken.

Een andere manier van creatief sieraden dragen zie ik even verderop bij mevrouw Hamers. Zij en haar man maken sieraden en tassen van fietsbanden. De verdeling is eerlijk: "Ik maak de sieraden, mijn man de tassen." Meneer gaat het gesprek met mij aan: "Ik ben vroeger tassenmaker geweest. Begonnen ben ik als schoenmaker, maar dat vond ik saai. Je maakt niet de gehele schoen, maar de hele dag zit je hetzelfde te doen. Toen ben ik overgestapt naar de tassen. Daar zat meer afwisseling in. Ik mocht de verschillende tassen maken, maar ook naar afnemers brengen. Sinds ik bij huis ben, doe ik dit. De modellen zitten in mijn hoofd, maar soms bedenk ik ook iets nieuws. Of ik zie iets en wil dat dan namaken. Dat doe ik dan eerst met karton".

En er mooi uitzien gaat natuurlijk niet zonder lekker te ruiken. En dat kan bij de workshop 'zeepjes maken' van Zeepfeest. Leuke zeepbonbonnetjes maken duurt ongeveer een minuut of tien. Eerst geur kiezen, mengen met de vloeibare zeep en een kleur erin mengen. Dan uitgieten in de vormpjes en dan wachten ... en wachten duur lang ... heel lang. Maar als het zeepje bijna hard is geworden mag je het uit het vormpje halen en versieren. En dat is leuk om mee thuis te komen.

Voor ik naar huis ga, kom ik nog langs de stand van Izgo Nail Design. "Wilt u ook wat leuks op uw nagel getekend hebben mevrouw?", hoor ik vragen. Met nagellak tekenen? Ja, dat kan blijkbaar. Bij de stand verkopen ze nagellak, stickers, benodigdheden en Nail Design Pennen in verschillende kleuren. "Je kan ze ook op glazen gebruiken", wordt mij verteld. En de enige beperking is je eigen creativiteit.

© Beleef Assen

Featured Posts
Recent Posts
Search By Tags
Archive
bottom of page