top of page

Blues is de basis


Assen - Op een regenachtigen vrijdagmiddag klinken de klanken van een gitaar op de CD-afdeling van Warenhuis Vanderveen. Lloyd Spiegel heeft het instrument in zijn handen en laat de blues klinken van de snaren.

Zijn nieuwe album komt volgende maand uit. Dan start ook zijn nieuwe tour in Australië, zijn thuisland. Daar is hij vele malen bekender dan in Europa. Hoe dat komt? "Ik heb me nooit zo gefocust op Europa in het verleden. Maar ik vind het leuk om hier te zijn. Een optreden in een CD-winkel is in Australië ondenkbaar. Het is geweldig dat een winkel als dit aan artiesten de kans geeft om op te treden", zegt de sympatieke man uit Melbourne.

Tijdens zijn optreden wordt het mondjesmaat drukker op de afdeling, En dat is ook niet zo gek. Met fingerpicking en pakkende teksten klinkt de blues minder zwaar beladen als de meeste mensen gewend zijn. "Het is mijn missie om ervoor te zorgen dat blues het imago heeft van trieste teksten en donkere, zware klanken. Bij mijn concerten zijn vaak kinderen. Ik vind het altijd mooi om te zien en betrek ze bij de show. Zij zijn in hun onbevangenheid de eersten die beginnen te dansen en meezingen.

Het publiek in Australië is heel anders dan hier in Europa overigens. In Europa luisteren mensen echt naar muzikanten, ze hebben er respect voor. In Australië speel je vaak in een drukke hal waar honderd mensen door elkaar praten, sport op de tv kijken en poolen. Als muzikant is moet je aardig hard spelen om gehoord te worden. Australië is relatief jong, 200 jaar. Het is een tiener en zo gedraagt het zich ook". "Ik wordt vaak vergeleken met Matt Anderson. Ik ken hem niet en hij kent mij niet. Het enige wat we delen is een management in Canada.

Ik heb de blues van huis uit meegekregen. Het was het enige wat er thuis gespeeld werd; BB King klonk er vaak. Wist je dat de blues door een Nederlander naar Australië is gebracht? Dutch Tilders deed dat en laat het nou zo zijn dat hij niet ver woonde van mijn ouderlijk huis. Hij was een voorbeeld voor mij, een invloed. Net als andere bluesartiesten die bij ons thuis kwamen.

Tot ik een jaar of tien was, wist ik niet dat er andere muziek was. Ik kwam daar op school achter. En overal hoorde ik blues in terug. Of het nou rock, folk of funk is. Alles heeft een blues ondergrond. Ik speel ook geen blues, ik neem van alles een beetje en bouw op blues. Dat probeer ik terug te geven aan de mensen. Iedereen houdt van blues, sommige mensen beseffen dat alleen niet".

© Beleef Assen

Featured Posts
Recent Posts
Search By Tags
Archive
bottom of page